Een hobbel in de weg - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu Een hobbel in de weg - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

Een hobbel in de weg

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Tyson

05 Augustus 2006 | Brazilië, São Paulo

Sombere week

Deze week was/is nogal grauw. Niet alleen was de zon de afgelopen 4 of 5 dagen volledig afwezig, ook regende het overdag met als gevolg dat je het ware karakter van de stad kon aanschouwen: geen felle, leuke, opvallende kleding, maar voornamelijk grijze- en zwarte kleding en weinig shoppende mensen (reminder: ik woon in het centrum van SP). Hoewel ik normaal gesproken vanuit de bus vrijwel op elke straat mensen zag lopen, leken ze nu afwezig. Wat zich daardoor juist wel zichtbaar maakte waren de zwervers en daklozen. Net voorbij FEA (dus als ik de bus van FEA naar huis pak) heb je een wat merkwaardige straat: hij is lang, kenmerkt zich door hoge muren aan weerskanten (achter deze muren staan vaak riante woningen), hoeren en/of travestieten (die herken je aan de veel te grote borsten waar ze trots mee lopen te pronken en de zwaar opgemaakte gezichten) en dus de zwervers die vaak hutjes van kartonnen dozen en vuilniszakken hebben gemaakt waar ze met meerdere onder zitten. Een treurig gezicht. Daarnaast viel het nu pas goed op hoe vervuild SP eigenlijk is.
Omdat ik alleen ´s ochtends college heb, ben ik vaak in de middag al weer thuis (vanaf volgende week beginnen mijn Portugueze taallessen – in de avond). Enerzijds is dat fijn omdat ik dan gebruik kan maken van de computer, maar anderszijds is het nogal vervelend omdat je je op een gegeven moment niets meer weet te doen. Daarbij komt nog eens dat het appartement totaal niet geisoleerd is (dat is onprettig als het buiten koud is) en lekker ontspannen een boek op het balkon kan lezen zat er dus ook niet in. Ik heb daarom ook maar wat films gedownload (er is hier geen dvd speler of kabel!) en gekeken. Aanrader: Lucky Number Slevin. Per slot van rekening werd het eind van de week helemaal een ramp, maar daar lezen jullie straks meer over…


De eerste college week

Eigenlijk is dit niet helemaal waar. Hoewel de college wel zijn begonnen hebben we - de uitwisselings studenten - de mogelijkheid gehad om potentiële vakken te volgen. Het eerste vak dat ik heb gevolgd is ´International Management and Doing Business in Brazil´. Het enige vak dat in het Engels wordt aangeboden. Het programma zag er aantrekkelijk uit: veel (economische) informatie over Brazil. Bijvoorbeeld over het bankwezen, investeringen van buitenlandse ondernemingen etcetera. De docent is de president van FEA-USP (de economische faculteit van USP). Zijn Engels is redelijk, maar hij praat langzaam en maakt nogal wat fouten in zijn uitspraak – ik heb enkele keren een lach moeten onderdrukken om de beste man niet te kwetsen, haha…
De klaslokalen zijn bijna allemaal hetzelfde: vrij klein (max. 60 personen), oncomfortabele stoelen (zonder tafels!) met aan de rechterkant een uitklapbaar bord waarop je je notitieboek kan neerlegen (oppervlakte is net iets groter dan die van een standard muismat). De stoelen staan gewoon vrij in het klaslokaal, de meest voorkomende opstelling is 2 vierkante blokken met in het midden een ruimte waar de docent kan staan wanneer deze aan het lesgeven is.
Diezelfde dag heb ik ook het vak ´Social Sciences Applied to Management´ gevolgd. Ik viel enkele malen bijna in slaap. Niet alleen omdat ik punt 1 slechts 10% meekreeg van wat er werd gezegd, maar simpelweg ook omdat de lerares totaal geen moeite deed om het geinteresseerd over te brengen. Ik heb letterlijk 4 mensen gezien die tijdens het college lagen te slapen, of probeerden niet weer in slaap te vallen. Het programma van het vak ziet er in het kort als volgt uit: lezen van véél teksten, bespreken van véél teksten en dan 2 toetsen. Aangezien ik nog moet beginnen met de basis van Portugees, leek het me geen verstandige keuze om dit vak verder te volgen. Enkel pluspuntje: ik heb wel een relaxte jongen leren kennen tijdens het college.
Dit was dus het eerste college dat ik volgde in het Portugees. Ik voelde me ontzettend ongemakkelijk. Probeer je eens voor te stellen dat je in een klaslokaal zit met 50 anderen die je niet kunt verstaan. Een docent die – op een academisch (?) niveau – stof zit uit te leggen en veel vaktermen gebruikt die je misschien in het Nederlands al niet eens kent. Tja.. Dat was dus behoorlijk frustrerend. Woensdag heb ik het vak Human Resources gevolgd. Niets vermoedend stapte ik het lokaal binnen – uiteraard 5 minuten te laat – en zag ik ongeveer 10 andere uitwisselingsstudenten mij glimlachend aankijken toen ik mijn hoofd om de hoek stak om te kijken of ik goed zat. Ik voelde me gelijk al wat meer op mijn gemak ( <-> Social Sciences applied to Management) en naarmate de les vorderde kwam ik er eigenlijk steeds meer in te zitten. De lerares gaf alle uitwisselingsstudenten de gelegenheid om zich voor te stellen en stelde zelfs voor een deel van het programma aan ons aan te passen, wat een schat he!. Na afloop van de klas kwamen er 2 gozers naar me toe en vroegen me het volgende: ´You are from Hollanda, right? I have a question, it is stupid question but I really have to ask.. How do I pronounce Ruud van Nistelrooy and Frank Rijkaard?´ Nadat ik ze meerdere malen had laten horen hoe hoort te klinken kwam de volgende vraag: ´Do you people smoke a lot of Marijuana and are cocaine and LSD also legalised in Amsterdam?´ Waarop ik antwoorde dat Amsterdam de hoofdstad is van Nederland (dus geen land op zich) en dat alleen wiet, hasj en enkele andere softdrugs (verkrijgbaar in smarthops) legaal is. Hoewel cocaine bij de wet verboden is, staan er geen hoge straffen op het gebruik of bezit hiervan (hier in Brazil kun je je het beste verre houden van drugs in het algemeen omdat er serieus gevangenis straffen op staan!). Jullie hadden hun gezichten moeten zien, net kleine kinderen die een nieuw cadeau voor hun verjaardag kregen… goud!
Verder kun je voor 7 tot 10 reals (=2,55 tot 3,64) heel fatsoenlijk eten. Wat vrijwel op elke faculteit terug te vinden is, zijn rijst met bonen (zwart, bruin), kip, sla (vergelijkbaar met ´onze´ sla), komkommer, tomaten, vis en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik eet dus vrijwel elke dag op FEA omdat zelf koken verre van ideaal is. Het verschil is vaak de prijs en de omgeving waar je eet. Zo biedt FEA toch wel het meest gevarieerde eten aan en kun je dit benuttigen in een ruimte dat nog het meest weg heeft van een eenvoudig restaurant. Bij de kunst faculteit (8 minuten lopen vanaf FEA) is het aanbod kleiner, maar zeker ruim voldoende, alleen eet je hier in een nogal armzalige ruimte. De kiloprijs (enkel gewicht telt) is hier het laagst. De koffie is trouwens wel gratis! (hoewel deze wat kwaliteit betreft met de dag verschilt!). Dan is er de wiskunde faculteit (5 minuten lopen) waar ik vandaag heb gegeteten: ruim aanbod, vlees van de gril (yeah baby! - er staat een soort van kok die de gril bedient) en de kiloprijs zit net iets boven die van de kunst faculteit.. Al met al dus een prima keuze!


FUCK YOU MRS. STUDY ADVISOR

Grapje hoor, maar ik moest het gewoon even kwijt omdat ik de laatste twee dagen nogal in de problemen ben gekomen door mijn studie adviseur. Vandaag (vrijdag 4 aug.) moesten alle uitwisselingsstudenten vakken op papier zetten die ze willen gaan volgen en inleveren. De mensen van CCINT zorgen er dan voor dat wij worden ingeschreven en we de vakken officieel kunnen volgen. Wat me verbaasde is het feit dat vrijwel iedereen – behalve ik (en de master-studenten – maar die volgen een ander programma)!!! – vrij is in haar of zijn vakkenkeuze. Geen restricties of wat dan ook. Ik mag bijvoorbeeld geen introductie vakken kiezen (bijv. introduction to marketing) of vakken die ik al eens heb gevolgd op de universiteit van Tilburg. Natuurlijk had ik dit wel graag gedaan omdat dat een ideale manier is om de taal makkelijk op te pikken (herkenbare concepten, dingen die je al eens heb behandeld alleen in een andere taal – laat me even ter verduidelijking opmerken dat alle colleges, opdrachten, examens – hoewel deze mogen worden geschreven in het Spaans of Engels – en zelfs literatuur [tot nu toe ben ik alleen nog maar zelfsamengestelde bundels tegengekomen] in het Portugees is).. Maar goed, donderdag heb ik de eerste email naar mijn studie adviseur verzonden met vakken die ik wil gaan volgen – op dat moment waren dat er nog 3 omdat ik de volgende dag 2 andere vakken zou gaan bijwonen en dan waarschijnlijk vragen om goedkeuring. Krijg ik een email terug dat slechts 1 van de vakken is goedgekeurd; human resources. De Portuguese taallessen worden niet herkend als vakken (fucking zwaarste werklast!) en het enige vak dat speciaal voor uitwisselings- of internationale studenten is ontworpen (=International Management and Doing Business in Brazil) is om nog onverklaarbare reden afgewezen, WHAT THE FUCK!??! Nu is het dus vrijdag en heb ik die lijst moeten inleveren. Ik heb het laatstgenoemde vak er op laten staan omdat ik weiger haar serieus te nemen zonder beargumentatie en er misschien sprake is van een misverstand. Daarnaast heb ik een logistiek vak en een game theory vak gekozen (de 2 vakken van vrijdag) om hopelijk toch aan mijn credits te komen. De mensen van CCINT boden gelijk aan om mijn studie adviseur een email te sturen of zelfs op te bellen om de situatie uit te leggen. Echter was dit niet mogelijk aangezien de lieve dame op vakantie is en de contact persoon van het internationale coordinatie bureau van de UvT – Rachel – zelf ook met vakantie is.. met ingang van.. vrijdag (vandaag dus)..#$¨*@$¨*(@
Pff.. erg vermoeiend allemaal.. Nu kan ik alleen maar duimen dat mijn vakken worden goed gekeurd en ik zo aan mijn credits kan komen.
Die donderdag las ik dus de email van Rachel (die naar de studieadviseur was geweest). Op het moment dat ik toch echt zeker wist dat er nergens een beargumentatie stond kreeg ik het volgende van Daniel te horen: de vrouw die het appartementencomplex beheert had gezegd dat we niet met 5 personen in een appartement kunnen wonen, wat dus betekent dat ik moet opstappen. Op dit moment wonen we hier met 4 personen, maar Cesar (dankzij hem zit ik nu in dit appartement – hij is nu aan het touren door Europa) zal de 15e van Augustus terug komen. Ik moest gelijk even denken aan enkele uitwisselingsstudenten die op de dag van vandaag nog steeds niets hebben kunnen vinden… Maar ik ben optimistich omdat ik denk dat Cesar haar wel van gedachten kan veranderen en Raul (1 van mijn huidige huisgenoten) ergens in Oktober zal gaan verhuizen…

Voor nu laat ik het hierbij…Helaas heb ik op dit moment geen nieuwe foto´s gemaakt die ik op mijn blog kan zetten. Ik zal bij het volgende bericht weer nieuwe foto´s plaatsten.

Groeten en liefs…

(voordat ik het vergeet: ik schrijf dit met MS word, die uiteraard geen Nederlands herkent.. dat is dus mijn excuus voor schrijf- en spelfouten, haha!)

  • 05 Augustus 2006 - 08:13

    Thomas:

    He Thijs,

    Hier was het de afgelopen week ook vrijwel zonloos met enkele ongekende moesson-achtige buien. Gisteren kon je op de lager gelegen plekken in Neede zelfs geen stoep meer zien en stonden mensen tot hun knieen in het water.

    Ben benieuwd hoe de komende week voor je zal uitpakken. Hopelijk stukken beter. Veel succes gewenst iig.

  • 05 Augustus 2006 - 12:47

    Theo En Hettie:

    Nou, dat was een sombere week.Maar wel een prachtige beschrijving van je bevindingen.Jou kennende , zul je de komende week het geluk wel naar je hand zetten.
    Veel succes
























  • 05 Augustus 2006 - 16:13

    Frank En Lidy:

    Ha die Thijs,
    Leuk al je verhalen. Vandaag net terug van vakantie, dus heel wat te lezen. Take care!

  • 06 Augustus 2006 - 09:32

    Fam. Heutinck Uit Lichtenvoorde:

    Ha Thijs,

    Geweldig al die verhalen en foto's! Op deze manier krijgen we een goed beeld wat er allemaal aan de andere kant van de wereld afspeelt. We blijven nieuwsgierig. Verder wensen we je alle succes en vooral veel plezier toe.

    Good luck!


  • 06 Augustus 2006 - 19:06

    Marina:

    Hoi Thijs,
    Wat een avontuur. Leuk dat je alles zo beeldend beschrijft, alsof we naast je meelopen. Kippenpootjes nemen ze wel erg letterlijk. De fruitvariatie moet je maar eens met Frans bespreken. Groetjes ook van hem en succes met het oplossen van de organisatorische rompslomp.

  • 07 Augustus 2006 - 12:17

    StuF:

    Hej Thijs,

    vervelend al dat geregel. gelukkig heb je tijd genoeg over. toch geloof ik niet helemaal dat je je vrije tijd alleen met geregel en films opvult. ik heb je filmtip trouwens genoteerd, ben lucky number slevin nu aan het downloaden. je hoort mijn beoordeling.

    veel plezier de komende weken, hopelijk blijft het bij een enkele hobbel.

    het weer is overigens weer opgeknapt. het wisselt hier om de dag, zo niet om de halve dag, rigoreus van weersituatie. ook kan neede door een moesson getroffen worden, terwijl in utrecht de zon schijnt. bizar.

    groet

  • 07 Augustus 2006 - 22:27

    Bart:

    hey man ik ben net terug van Kusadasi Turkije, en nu pas lees ik alles dus dat is best wat. Het klinkt interessant allemaal, maar het schijnt daar wel te regenen dus en in het oosten van NL schijnt het ook behoorlijk nat geweest te zijn lees ik hier. Dit bevestigd nog eens mijn gedachte om te verhuizen naar de Meditterenean, de Turkse meiden zijn iig wel van grote schoonheid. Maar misschien raad jij me nog eens Sao Paulo aan...

  • 08 Augustus 2006 - 07:40

    Olaf:

    heb ik net een hardstikke lang bericht verstuurd slikt die kl*t# computer t in. Maar goed, klinkt alsof brazilie niet al te best voor je is, zo. Misschien is t maar beter dat je voortijdig terug komt. Heb eindelijk ook dat gevecht van el guapo gekeken... beetje saai hè?

    veel plezier daaro

    smell you later, stinkerd


  • 08 Augustus 2006 - 09:48

    Michiel:

    Hej man, kwam zojuist je weblogbriefje tegen tussen de zooi hier. Heb me het afgelopen uur goed vermaakt met je avonturen..
    Ik krijg langzamerhand wel een beter beeld bij het "buitenlandstuderen"
    Je hebt duidelijk flinke ballen nodig om in je eentje naar de andere kant van de wereld te reizen en jezelf maar zien te redden.

    -respect-

    Ik kijk uit naar je volgende bericht. En remember: achter de wolken..

  • 08 Augustus 2006 - 10:45

    StuF:

    Thijs, gezien dat de rest van de films die ik het afgelopen jaar heb gezien compleet bagger zijn of totaal pretentieloze humor betrof, moet ik je danken voor lucky number slevin. maar om nu te zeggen dat ik em echt Goed vond... beetje over-the-top met de complexiteit van het verhaal als je t mij vraagt. iets te ongeloofwaardig.

    later!

  • 08 Augustus 2006 - 23:24

    Samantha:

    Hé lekkertje..

    Tja studieadviseurs kunnen inderdaad ´a pain in the ass´ zijn maar het zal vast uiteindelijk goed komen met jou gladde babbel ;)

    Ben benieuwd naar nieuwe foto´s.. Waarschijnlijk is het weer al wel weer opgehelderd en heb je misschien al een sexy tintje opgelopen?

    Ik blijf je volgen, tot mails..

    Até Logo!

  • 10 Augustus 2006 - 15:34

    Robin:

    He Thijs!

    Dat is wel even wat minder allemaal zeg! Maar gaat goed komen joh, voor je het weet spreek je vloeiend Portugees ;)! Bij mij reageerde Tilburg echt super laat op verzoeken en ik heb mijn beurs nog niet eens! Maar je moet hier zeker een keer langs komen zou echt vet zijn! We mailen erover!

    Ciao

  • 10 Augustus 2006 - 20:47

    Sibel:

    hey thijs!
    Alles oké daar? Wat een verhalen zeg :D Maar wel cool dat je iedereen op de hoogte houd! Typ zelf eens wat terug, is leuk :D
    X Sibel

  • 11 Augustus 2006 - 10:31

    Johan En Lucie:

    Toen we van vakantie weer kwamen hadden we een lijst van 45 mailtjes en daarbij hoe we jou kunnen volgen op het web.Geweldige manier!Ik heb je verhalen gelezen en blijf ze lezen.Wij wensen je veel succes!!!!!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

BRASIL TE AMO

09 Januari 2007

Brazil, my second home

21 December 2006

Road Trippin part 2

16 December 2006

Roadtrippin

06 December 2006

Time for relaxation
Tyson

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 74884

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 Mei 2014

Southeast Asian Adventures

20 Juli 2006 - 06 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: