De eerste week - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Tyson

27 Juli 2006 | Brazilië, São Paulo

Donderdag 27 juli

Het is alweer 27 juli, wat betekent dat ik al een week in São Paulo zit. Op dit moment is het 28 graden en er staat een heerlijk briesje. Ik zit in de woonkamer muziek te luisteren. Nu zul je misschien denken dat ik al wat Portugees heb geleerd, maar helaas is het tegendeel waar. De uitspraak lijkt voor geen meter op Engels, Duits of Spaans wat het dus lastig maakt om dingen op te nemen. (Aan de ene kant vind ik het jammer dat ze hier geen Spaans spreken omdat dat in vergelijking met Portugees een eitje is!)

Colleges beginnen volgende week. Deze week was/is meer een introductie week waarin uit werd gelegd hoe het onder andere het schoolsysteem werkt, hebben verschillende studentenverenigingen zich geintroduceerd en werden we rondgeleid over de campus. Over de universiteit: net zoals vrijwel alles in SP, is de universiteit ENORM! Ik denk dat de oppervlakte is te vergelijken met een kleine stad of een groot dorp. De eerste dag dat ik naar FEA ben geweest (FEA-USP is de naam van de faculteit waaraan ik ga studeren) stapte ik natuurlijk op de verkeerde bus. De laatste stop was voor de poorten van USP, waar ik uitstapte. 3km en ongeveer 25 minuten verder was ik dan eindelijk bij FEA. De campus is verdeeld in verschillende zones die corresponderen met verschillende faculteiten (rechten, medicijnen, techniek etc.). Verder is er een gigantisch sportcentrum en meerdere buitenzwembaden. Je hebt niet echt het gevoel dat je je op een universiteit bevind omdat er gewoon auto´s en bussen rijden. Over de bussen: ze maken ontzettend veel kabaal, een beetje te vergelijken met een auto zonder uitlaat. Zoals ik al eerder zei hebben ze hier geen tijdschema´s.. Je wacht dus gewoon totdat de bus die je moet hebben eraan komt, maakt een handgebaar, stapt in en betaalt per rit standaard (ongeacht of je nou 1 halte verder uitstapt of 1,5 uur reist) 2 Reals - alle geldeenheden in Reals deel je door 2,75 om de eurowaarde te krijgen - die je betaalt aan een persoon die midden in de bus zit. Vervolgens loop je door een veel te klein poortje en ga je ergens zitten (voor zover dat mogelijk is want de bussen zitten vaak bomvol).

De uitwisselingsstudenten: totaal 66 personen. Check de volgende link om een beeld van de groep te krijgen:

http://www.fea.usp.br/recursos/ccint/estrangeiros2006-2.htm

De mensen waar ik op dit moment het meest mee optrek zijn Diana (23 - half Zweeds/Columbiaans), Elisabeth (22 - Duitsland) en Kroko (Koen, 21 - Amsterdam.. btw ik ga niet met hem om omdat hij Nederlands is, maar omdat hij gewoon een relaxte gozer is)

Ik mag mezelf beschouwen als een ´lucky person´ omdat het vinden van een appartement nogal lastig is. De meeste uitwisselings studenten verblijven nog steeds in een hotel (60 Reals per nacht, met korting en zonder lunch of avondeten). Ik heb niet echt veel zin om in detail uit te leggen wat het vinden van een appartement zo lastig maakt (komt deels door de wetgeving) maar je mag gerust aannemen dat ik het eigenlijk niet beter had kunnen treffen wat betreft appartement/voorzieningen/veiligheid/locatie en huisgenoten.


Jullie weten ongetwijveld dat Brazil in vergelijking met NL gevaarlijk is, helemaal als (blanke) westerling loop je ´s avonds grote kans om slachtoffer te worden van een misdrijf. Lutz (Duitser, 1.88m, blond, blauwe ogen, goed gekleed) is bijvoorbeeld al 3 keer overvallen en bedreigt. Maar dat is een verhaal appart. Over het algemeen is het hier relatief veilig. Vooral het gebied waar ik woon is prima wat betreft veiligheid.
Afgelopen zaterdagavond gebeurde echter het volgende: We hadden met de uitwisselingsstudenten gegeten bij Paulista Grill (braziliaanse grill, onbeperkt eten voor 20 Reals) en na afloop liep ik in mijn eentje terug naar mijn appartement (30min). Op een gegeven moment liep ik in een relatief rustige wijk onder een viaduct door en zag ik vanuit mijn ooghoek 2 mannen opstaan en mij achtervolgen. Ik wist eventjes niet wat ik moest doen omdat wegrennen niet echt een optie was omdat het verkeer onvoorspelbaar is (rennend straten oversteken zonder van te voren te kijken is een heel slecht idee!). Dus stopte ik, draaide me om en wachtte met gebalde vuisten - en een adrealine stoot - op hun reactie. Ze stonden op 20 meter afstand. Ik wist zeker dat ze geen vuurwapens op zak hadden, ander had ik ze natuurlijk niet zo geconfronteerd. Zij stopten ook, zeiden iets in het portugees tegen elkaar en bleven staan. We keken elkaar voor enkele seconden aan en vervolgens draaiden ze zich om en liepen weg.


Kwestie van gewenning

Iets waar ik het erg moeilijk mee heb op dit moment is het eten. Niet zozeer het eten zelf, maar meer de tijden waarop ze hier eten. Om te beginnen is de lunch hier het avondmaal - wat overigens vanuit een praktisch perspectief ook heel logisch is. ´s Avonds eten ze hier brood met kaas of zoiets dergelijks. Op een van de foto´s zie je de kantine van FEA wat eigenlijk gewoon een self-service restaurant is. Je betaalt naar gewicht, wat vrij gunstig is en je gemiddeld voor 12 Reals flink kunt eten. Brood is hier een ramp. Het is droog, smaakloos, bevat naar mijn gevoel nauwelijks voedigswaarde en het valt belachelijk snel uit elkaar. Ik flikker die sneetjes dan ook in de pan met wat olijfolie en eet het met boter of een van Daniel´s kaasproducten (zijn vader is boer en maakt heerlijke kaasproducten: mozarella, kaasboter, rookkaas (?) etc. dat is dan ook een lichtpuntje want de kaas uit de supermarkt hier is waardeloos en duur!)
Geld: ik ben gewend om te werken voor mijn geld en daar vervolgens mijn eten van te kopen, uit te gaan etcetera. Hier mag ik echter niet werken, wat dus betekent dat ik leef van datgene wat ik heb gespaard en wat ik ontvang aan studiefinanciering. Dat is erg moeilijk omdat het hier absoluut niet goedkoop is!

Gisteren ben ik samen met Diana en Elisabeth wezen chillen in een soort van Jazz/Electro tentje. De muren waren behangen met Andy Warhole achtige printen, en de sfeer was uitstekend. Diana en Elisabeth waren hier al eens eerder geweest en ze werden uitgenodigd om woensdag (gisteren dus) weer te komen in verband met de verjaardag van Vanessa - een populaire verschijning in die buurt. We hebben elkaar beter leren kennen (zo ben ik erachter gekomen dat Diana bijvoorbeeld bi-seksueel is en haar voorkeur uitgaat naar dames wat dus weer leuke gespreks onderwerpen opleverde. Tegen 24.00u kwam Vanessa: 32 jaar geworden, 1,75m, blank (maar niet westers blank - beetje moeilijk uit te leggen), zwart haar en tattoe´s over haal hele lichaam (maar niet volledig bedekt!). Hoewel ik normaal gesproken niet op zulke vrouwen zou vallen moet ik bekennen dat ik haar best wel ´hot´ vond. Diana liet me weten dat ze Vanessa erg sexy vond maar haar niet durfde te benaderen, dus deed ik dat voor haar. Enkele minuten later zat ze bij ons aan tafel en hebben we haar een beetje leren kennen: na een tijdje begreep ik waarom ze zo geliefd was; erg relaxed, down to earth, stijlvol en ontzettend open-minded. Helaas voor Diana was ze heteroseksueel. Tegen 01.30u heb ik de dames op een taxi gezet en ben ik naar huis gelopen.

Wat ik helemaal vergeten ben te vertellen is dat er enkele straten verderop een soort van, tja hoe zal ik het omschrijven.. homowijk is. Vooral in het weekend is het op straat een soort van ontmoetingsplaats waar letterlijk honderden homo´s en lesbi´s met elkaar.. tja.. zijn.

Ik sluit af met datgene waar velen van jullie om hebben gevraagd: de Brazilaanse dames.. (let wel, het volgende is zeer subjectief en (HOPELIJK!) totaal niet representatief voor Brazil of SP, slechts een eerste indruk van de afgelopen week!!!)

Om het kort samen te vatten: teleurstellend! Misschien is dit deels te verklaren omdat ik automatisch hoge verwachtingen had, maar toch vind ik het erg tegenvallen. Ik ben dan ook niet opzoek ofzo - ik heb natuurlijk een lekkertje thuiszitten - maar je loopt hier nogal wat af en dan zie je veel mensen. Ik heb tot nu toe slechts een handjevol dames gezien die volgens NL beschrippen te omschrijven zijn als erg lekkerrr.
Voorbeelden van tegenvallers: nike air (en dan bedoel ik dat type met die open air kussentjes, dus niet air max classic maar die hardloop-achtige schoenen. Ze dragen die schoenen onder leuke outfits waardoor het totaalplaatje lachwekkend wordt.
Verder leiden aardig wat vrouwtjes hier aan overgewicht: ze dragen veeeeel te strakke broeken of topjes en lijken het niet erg te vinden om hun probleemzones openlijk te showen.
Stringen: wellicht op de stranden, maar het wordt niet gedragen als ondergoed..

Ik hoop dat ik jullie behoefte naar mijn avonturen in Brazil enigszinds heb kunnen bevredigen, blijf vooral mailtjes sturen en reacties geven.. Suggesties en dergelijken zijn altijd welkom en worden op prijs gesteld!!!

Mijn (post)adres in São Paulo:

Alameda Santos, 2450, apt. 23
Bairro (wijk): Cerqueira César
São Paulo

Op de volgende site staan foto´s van São Paulo die ik tot nu toe voornamelijk heb gemaakt vanuit de bus. Ik zal hier willekeurige foto´s op blijven plaatsten zodat jullie een beeld krijgen van SP.

http://taiz.buzznet.com


PEACE OUT!!

  • 28 Juli 2006 - 16:32

    StuF:

    ik wist natuurlijk allang dat jij je wel zou redden daar, maar toch vind ik het prettig dat het bevestigd wordt. leuk dat je je ogen goed de kost geeft en ons laat meegenieten van SP en je belevenissen aldaar. ik ben benieuwd of je de verhaaltjes zo lang kunt houden. ik lees ze in ieder geval graag, dus laat maar komen.
    ik weet trouwens een goede tip om wat zwart bij te verdienen: ga dansen in een homobar, je valt vast in de smaak.

  • 28 Juli 2006 - 18:42

    Mams:

    hai thijs
    leuk om die verhalen te lezen, allemaal heel herhenkbaar, het is net of wij ook weer in brasil zijn. ( leuk he die hanenpoten ) blij verder vertellen,. en wat leuk al die reacties van je vrienden. groetjes mans

  • 29 Juli 2006 - 16:54

    Jamie:

    Hey lieverd!
    Wat leuk dat je het zo ontzettend naar je zin hebt! Je moet wel een beetje oppassen in je eentje op straat hoor! Ik wil je straks wel graag HEEL terug!Ik lees ook graag wat je daar allemaal meemaakt, dus plaats snel weer een volgend bericht! OW en net wat stuf zei, ga maar dansen in een homobar hahaahahah!

    Liefs Jamie (+ een hele dikke kus)

  • 31 Juli 2006 - 17:30

    Jan En Agnes Gortemaker:

    Wat een interessante verhalen heel erg leuk om te lezen.Thijs heel veel succes met je studie en wij zullen je verhalen blijven volgen.
    Jan en Agnes.

  • 31 Juli 2006 - 19:31

    Tonnienleni:

    gek he maar ook wij zijn benieuwd naar jouw belevenissen. Hartstikke goed dat we je zo kunnen volgen. Dus hou ons op de hoogte.
    Groetjes en let op jezelf.

  • 01 Augustus 2006 - 03:55

    Sanne:

    Hey Thijs,

    Sorry dat ik nu pas reageer op je site, maar heb het erg druk gehad met sigthseeing in Sydney ;) Waar het me trouwens erg goed bevalt!!!
    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!! Veel succes en plezier nog en maak er een mooie tijd van!!!

    Groetjes xx Sanne
    (sanneinsydney.waarbenjij.nu)

  • 01 Augustus 2006 - 19:11

    Sheena:

    Heej Thijs,

    Zo te lezen gaat het goed daar. Ik vindt het leuk dat je het daar naar je zin hebt. Veel plezier nog verder. Gr. Sheena

  • 02 Augustus 2006 - 11:23

    Pim:

    He Thijs, mooie verhalen daar. Mooi om te lezen! Pas op voor de vrouwtjes en ga zo door.
    -Pim

  • 02 Augustus 2006 - 14:05

    Mams:

    wat leuk al die reacties, van familie en vrienden. en we wachten met smart op nieuwe verhalen.

  • 02 Augustus 2006 - 19:25

    Irma:

    heej lieverd, fijn dat het allemaal zo goed met je gaat en dat je er zin in hebt! hoop dat je een fijne tijd zal hebben op college.. enne.. zal je berichten blijven volgen:P
    Succes verder!!
    dikke kus Irma.

  • 02 Augustus 2006 - 22:25

    Johannes:

    Could you also write some articles in eng? I know most of the people are dutch and I understand a lot, but not everything :)!

  • 03 Augustus 2006 - 14:02

    Theo En Hettie:

    Hoi Thijs,
    We vallen in herhaling,maar ook wij willen je heel graag volgen.In de eerste plaats wat je studie betreft,maar zeker ook je spannende belevenissen in het verre Brazilie.Met alles heel veel succes.

  • 11 Augustus 2006 - 18:26

    Só Eu...:

    Hey oud, schiet je een beetje op...? Winning Eleven staat te wachten... :P Leuke verhaaltje man!! Até mais!! Falou!!

  • 26 Augustus 2006 - 20:38

    Dirry En Hennie:

    Hoi Macho.(goed bedoeld)
    Volgens mij ga je een hele mooie tijd daar meemaken.EN je verhalen zijn supper . Maar pas wel goed op jezelf.groetjes uit de grote stad NEEDE van Dirry en Hennie

  • 02 September 2006 - 03:47

    Linda Y Johannes:

    Hola thijs,

    cómo te vas muchacho? te sentís bien en sao paolo? ya aprendiste mucho de portuges?

    we hope you are having a good time in brazil. as you might already have noticed, brazil is the archrival of argentina. though we don't have any resentments against you and all the brazilians we meet here are really nice and friendly (as well as good dancers). hopefully we meet up for new year's eve in rio or if you feel lonely earlier you can come visiting us in buenos aires anytime.

    hasta luego amigo
    viva latinoamerica y cuidate

    saludos y besos

    Linda y Johannes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

BRASIL TE AMO

09 Januari 2007

Brazil, my second home

21 December 2006

Road Trippin part 2

16 December 2006

Roadtrippin

06 December 2006

Time for relaxation
Tyson

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 74896

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 Mei 2014

Southeast Asian Adventures

20 Juli 2006 - 06 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: