Aangekomen - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu Aangekomen - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

Aangekomen

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Tyson

21 Juli 2006 | Brazilië, São Paulo

Donderdag 20 juli

Hier zit ik dan achter de computer met Daniel, de vriend van Cesar, naast me.

De vliegreis was erg goed verlopen: van de 12 uur heb ik er 3 geslapen en de overige uren films gekeken (Fun with Dick and Jane, Ice age 2, 16 blocks en The hours) en music geluisterd. Er was alleen een steward die me op bepaalde momenten even ongemakkelijk liet voelen (hij viel dan ook duidelijk op mannen). Maar achteraf heb ik nog wel relaxed met hem gepraat over onder andere São Paulo en uitgaan in andere wereldsteden.

Bij aankomst op het vliegveld (inchecken: Brazilianen) kon ik eigenlijk gelijk doorlopen en wachtten er 2 personen - Marcos en Paulo - met een bordje ´FEA-USP EXCHANGE STUDENTS´ op mij en Henna, een Fins meisje. Toen we naar buiten liepen viel ons op dat het pikdonker was (om 18.15u - 26 graden) wat gelijk een leuk gespreksonderwerp opleverde. Paulo heb ik helaas niet echt gesproken. Marcos is 27 en een voetbalfan, erg relaxte gozer en ik heb zo´n voorgevoel dat ik hem nog wel vaker ga zien, en dan niet zo zeer als begeleider. Onderweg naar São Paulo gaf Marcos nog wat informatie wat betreft veiligheid, openbaar vervoer etc. (Bijvoorbeeld ALTIJD legitimatie op zak te hebben – let wel: hier is dat geen plicht! – omdat politie nogal argwanend is en je zonder aanleiding kan vragen om je te identificeren, en het is dan maar beter als je dat ook daadwerkelijk kunt doen. Of vooral voor buitenlanders (niet-portugees sprekenden) om je ringtoon op MUTE in te stellen en niet op straat te bellen, maar dan een winkel in te lopen).

Onderweg werden we ook gelijk al geconfronteerd met de donkere kant van Brazil: bedelaars die automobilisten benaderde (veel verkeersopstoppingen waardoor je dus gewoon stilstaat), zwervers die op straat sliepen terwijl 30 meter verder mensen lekker op een terrasje aan het genieten waren. Het verkeer was voor Nederlandse termen als chaotisch te omschrijven. Hoewel het volgens Marcos nog niets voorstelde, het was zelfs ´rustig´ op de weg. Een erg grappig voorbeeld is bijvoorbeeld een pizzabezorger die met zijn scooter met box letterlijk zigzaggend (?) tussen de auto´s reed met 50km/u met heel, heel weinig speling. Als voetgangers sta je trouwens onderaan de hierarchy in het verkeer. Groen is absoluut niet vanzelfsprekend oversteken, beter nog eens heel goed kijken en met flink wat tempo de straat oversteken.

Dan eindelijk aangekomen op het adres waar ik (voorlopig) zal verblijven werd ik opgewacht door Daniel, de vriend van Cesar, bij een grote poort naast een bar en 5 minuten later zat ik in het appartement(je): kamer, badkamer, keuken (klein) en twee slaapkamers (2 personen per kamer) – als het lukt zal ik morgen foto´s maken en hier plaatsen.

[Edit]
Vrijdag 21 juli

Zoals jullie kunnen zien heb ik enkele foto´s geplaatst. (Voordat ik het vergeet te zeggen: ik kan maximaal 100 foto´s plaatsten, wat dus betekent dat ik er in de loop van de toekomst weer wat verwijder zodat ik continue foto´s kan blijven plaasten.)

Het is nu 15.30u (20.30u NL) en ik zit alleen in het appartement achter de computer. Ik heb oude computer boxen gevonden die ik heb aangesloten op mijn mp3 speler. Ik zit dus echt helemaal ontspannen (luisterend naar Hed Kandi) te overdenken wat ik nog meer te vertellen heb voor dit moment.

Rond 12 uur ben ik samen met Daniel Paulista Avenue wezen verkennen. Wij wonen dus aan Alameda Carlos, die parallel loopt aan de Paulista Avenue. Echter toen we ´de hoek´ om liepen en ik de Paulista Avenue bij daglicht kon aanschouwen moest ik even een moment nemen om de omvang in me op te nemen. OH MY GOD!! Amsterdam/Rotterdam, Tilburg (haha) zijn er niets bij. Wolkenkrabbers, mensenmassa´s, auto´s, scooters, kraampjes (kiosks/eten/electronica), beveiligheidsmensen met doorgeladen wapens voor vrijwel elke wat grotere winkel.. DAMN!! Daniel zei dan ook tegen mij: ´I think you have a much courage to come to São Paulo without having knowing the language and especially coming from a small city in Holanda.´ Wij kunnen overigens goed met elkaar communiceren ondanks het feit dat zijn Engels matig is. Zijn woordenschat is bepekrt, maar toch weet ik vrijwel altijd wat hij bedoelt. Hij zei tegen me: ´you speak English very good, I did not expect that I would understand you, but I do almost 90%. By the end of your period in Brazil you will speak Portugues just as good as you speak English´ (lief he?).

De supermarkt (vergelijkbaar met Albert Hein XL in Tilburg) is op loopafstand. Helaas is het in de grote stad aanzienlijk duurder dan buitenaf (lijkt me). Zo kost een Bus Pringles ongeveer 1,15, Martini 3,50, Mango´s per kilo 2,00 en Melk 1 liter 0,35 (in euro´s). Ik ga zo dadelijk inkopen doen en wat ik zeker ga kopen is fruit, want daar hebben ze een overvloed aan. Heerlijke tropische vruchten waar ik nog nooit van heb gehoord, of zelfs heb gezien. Je kunt heel veel gewoon proeven: zo heb ik een zwarte vrucht geproefd die lijkt op een kers maar waarvan je de pit en de schil weggooit; je maakt een klein gaatje in de schil en ´zuigt´ hem leeg, erg lekker!

De bushalte (ook op loopafstand) die ik ga gebruiken om op de universiteit te komen is niets meer dan een blauwe paal (hoewel er ook bushaltes zijn zoals wij die in Nederland kennen). Er staat ook geen schema of iets dergelijks bij. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe ik maandag naar de universiteit kom (en terug!).

Over het appartement: ik woon er nu met 4 personen; Raul (spreekt geen Engels en is denk ik 25 jaar, werkt), Alejandro (zijn Engels is redelijk, 41 jaar, gescheiden en heeft 2 kinderen waarvan er 1 in Duitsland woont, werkt) en als laatste dus Daniel (vriend van Cesar, 22 jaar, student en werkt bij rechtbank). Alle drie zijn ze ontzettend aardig en gastvrij. Onvoorstelbaar hoe ze me nu al thuis hebben laten voelen. Ik denk dan ook dat ik hier gewoon blijf wonen voor zover dat mogelijk is. Wat wel een beetje vreemd is, is het feit dat ze geen warm water hebben in de keuken. Alleen uit de douchekop komt lauw tot warm water. Helaas is er ook geen stereo of andere geluidsbron naast de televisie.

Ik denk dat ik het voor nu hierbij laat, want het is inmiddels al aardig wat leeswerk geworden, haha.. (sorry!)

Peace out, Thijs
[/Edit]

  • 21 Juli 2006 - 19:39

    Jan:

    ey thijs wil je voor mij een paar mooie braziliaanse vereeuwigen?? alleen voor mij?:P

  • 21 Juli 2006 - 19:44

    Jan:

    owww btw fijn dat alles bevalt hehe...maak ook een paar gore fotos van hanenpoten of iets dergelijks !!
    xje jan

  • 21 Juli 2006 - 21:13

    Thomas:

    Noite Boa Thijs!

    Fijn om te horen dat je je al gelijk thuis voelt. Ik had ook niet anders verwacht eigenlijk.

    Wel grappig, Somehow krijg ik van die foto's het gevoel alsof je er al jaren woont...het idee dat je in dat, btw relaxte, appartement een filmpje aan het kijken bent met een huisgenoot of dat je savond thuiskomt, die poort opendoet en door die hal loopt is opvallend makkelijk voor te stellen.

    Voelt het voor jou ook als 'thuiskomen' of toch alsof je in een vreemd land bent neergestreken?

    Doe het rustig aan en wees voorzichtig!

    Eu desejo a u todo o mais melhor no meio ano de vinda!

    Cumprimentos de Neede, os Países Baixos!

    ps laat je ons weten hoe ze gesmaakt hebben, die hanepootjes?

  • 22 Juli 2006 - 11:43

    Sibel:

    hey hey Thijs! Ik hoor dat het wel bevalt daar en dat is goed om te horen! Wel gaaf hoor, aan de andere kant van de wereld!Het ziet er allemaal goed uit, dus ik hoop dat je je vermaakt! X Sibel

  • 23 Juli 2006 - 17:54

    Thea En Alex:

    Fantastisch dat weblog ik zal je zeker volgen.Het ziet er allemaal goed bewoonbaar uit.Spreek je weer.

  • 24 Juli 2006 - 23:18

    Omar:

    hehe

    heeey thijs dude! wat ik je wilde vragen heb je al een mooi verhaal van gemaakt. voorlopig heb ik hier genoeg aan. het is wel gaaf dat je zo nu en dan je verhaal hier kwijt kan. en maak is wat meer foto's! heb verder dan toeristenstranden van brazilie verder eigenlijk geen voldoende beeld van brazilie. nouja, fijne tijd nog dan, hoor van je.

    maak er de beste van jonge!

    de groeten

  • 24 Juli 2006 - 23:20

    Omar:

    oh! bijna vergeten! mocht je zico of pele tegenkomen, DOE ZE DE GROETEN VAN MIJ!!

    ^^

  • 24 Juli 2006 - 23:21

    Omar:

    ^^ -> ^_^

  • 26 Juli 2006 - 08:07

    Wilfredy:

    Hey thijs!
    Leuk te horen dat je het zo na je zin hept daar,ik ga je zeker volgen op je weblog het komende half jaar! heb je eigenlijk een adres daar waar je post op kunt ontvangen? zou leuk zijn dat je die ff op je weblog zet, kun je ook iets tastbaars uit nederland ontvangen :-)
    heel veel plezier daar!
    veel liefs,
    Wilfredy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

BRASIL TE AMO

09 Januari 2007

Brazil, my second home

21 December 2006

Road Trippin part 2

16 December 2006

Roadtrippin

06 December 2006

Time for relaxation
Tyson

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 74878

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 Mei 2014

Southeast Asian Adventures

20 Juli 2006 - 06 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: