Santa Bárbara d´Oeste - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu Santa Bárbara d´Oeste - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

Santa Bárbara d´Oeste

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Tyson

23 Augustus 2006 | Brazilië, São Paulo

Het is nu maandagavond 21 augustus, 19.15u. Eindelijk de mogelijkheid om nieuwe foto´s te plaatsen en mijn Santa Barbera ervaringen op papier te zetten! Zoals ik al vertelde ben ik het weekend voor afgelopen weekend voor het eerst naar Santa Barbera geweest. Samen met Kroko heb ik toen het weekend bij de familie van Talita doorgebracht.

Na een tamelijk lange autorit van ongeveer 2 uur kwamen we dan eindelijk om 00.14u op onze eindbestemming aan. De straat waaraan Talita´s famlie woont was ontzettend breed - te vergelijken met een 4 baans autobaan. De hele straat was leeg, geen enkele auto te bekennen. Alle huizen aan de straat werden afgeschermd door hoge (+/- 2,5m) hekken of electronische poorten.
Eenmaal binnengekomen viel het me eigenlijk gelijk al op dat de woning geen eerste verdieping of zolder had. Na een kleine hap in de keuken te hebben genutigd zijn we het bed in gedoken.. Heerlijk om voor de verandering eens geen verkeer, mensen of wat dan ook op straat te horen. Rust, eindelijk..
Na lang en lekker te hebben geslapen stond een ontbijt op ons te wachten. Er was verder niemand in het huis, wat eigenlijk nogal vreemd aanvoelde aangezien ik me nog aan niemand had voorgesteld en toch gebruik maakte van het huis. Nadat we hadden ontbeten zijn we naar het centrum gelopen.. Het was verrasend rustig voor een zaterdagmiddag. Er was bijna geen verkeer te bekennen.. Kroko was al eens vaker in Brazilie geweest en heeft toen meerdere malen in het centrum van Santa Barbera op een bankje gezeten met pen en papier en simpelweg geschreven over mensen die hij observeerde en van alles en nog wat. Natuurlijk moesten we dit historische plekje opzoeken.. Bij `het bankje´, dacht ik aan een comfortabel bankje in een park of op een pleintje met een aangenaam uitzicht. Ik werd echter een beetje verrast omdat het een betonnen bankje betrof - overigens wel op een pleintje. Al voordat ik iets kon opmerken was Kroko al op `zijn´ bankje gaan zitten en beviel me naast hem plaats te nemen. Opnieuw werd ik verrast.. Het bankje zat verrekte lekker.. haha.. Nadat we wat hadden gepraat, hebben we een lekker bakje koffie gedronken bij een chocolaterie (dit kan onmogelijk een woord zijn maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel) en zijn we op een bankje voor een kerkje gaan zitten. Kroko vertelde me dat hij hier ook uren heeft gezeten en het grappig was om vanaf hier de mensen te observeren die het kerkje links van ons passeerden. Na nog geen minuut begreep ik wat hij bedoelde.. Ongeveer 8 op de 10 mensen sloeg een kruisje bij het voorbijlopen van het kerkje. Erg grappig hoe dit voor de meeste mensen een automatisme leek.. Tegenover ons was een wat oudere generatie onder de schaduw bord- en kaartspellen aan het doen. Voordat we terug liepen naar ons tijdelijke huis, heeft Kroko mee meegenomen naar een Suco bar. Wat op het eerste gezicht een fruit en grote winkel leek, bleek ook een klein barretje te zijn waar je fruitdranken kon drinken. Jullie weten ongetwijfeld dat ik gek ben op fruit en alles wat er mee te maken heeft dus ik was héél erg benieuwd naar wat me te wachten stond. Kroko bestelde watermeloen/ananas (geloof ik) en ik bestelde mango/sinaasappel/banaan.. De shakes werden voor onze neus bereid.. Zo aanschouwde ik hoe er ongeveer 10 mandarijntjes/sinaasappels werden geperst, 1 banaan werd geschild en vervolgens samen met een ruime hand vol mangoblokjes en wat suiker - die ietwat milder van smaak is dan de suiker die we in NL kennen, oftewel minder zoet - in een blender werden gedaan en vervolgens alvorens het sap in een groot glas werd gegoten (en het restant in een maatbeker) gezeefd. En daar stond mijn shake.. Ik had eerlijk gezegd niet zulke hoge verwachtingen omdat ik zelf ook heel veel fruitshakes heb gemaakt en natuurlijk zo arrogant ben dat ik zelf de lekkerste shakes maak.. Gelukkig had ik dit laatste niet tegen Kroko gezegd want dan had ik gelijk mijn woorden weer kunnen inslikken.. Het was een sensatie, een mengelmoes van smaken en aroma´s.. Elke vrucht was terug te vinden in de shake, zonder twijfel de beste shake die ik ooit heb gehad.. Uiteindelijk hebben we nog niets eens 2 euro betaald voor 2 shakes (in totaal zo´n 800ml) en een broodje met ui, ham, salamie, kaas en nog wat andere ingredienten.. In São Paulo zou hetzelfde gemakkelijk zo´n 3 a 4x zo duur zijn..

Onderweg naar `huis´ vertelde Kroko dat het mooiste ons nog te wachten stond.. Een barbeque met de Talita´s ouders, haar broers en diens vrienden.. Hier in Brazilie noemen ze dat overigens een Churrasco.. De Churrasco was geweldig! De Churrasco vond plaats in een grote tuin, met veel gras, wat boompjes, 1 bizar grote en dikke boom, een klein zwembadje en een soort van open keuken/bar waar ook al het eten werd voorbereid. Naast het keukenblokje was een soort van schoorsteen die als barbeque fungeerde..
Dit was de eerste keer dat ik de gelegenheid had om de ouders van Talita te leren kennen. Ontzettend lieve mensen, echt te gek voor woorden. Een van de bekenste Spaanse gezegdes was hier zeer goed van toepassig: Mi casa es tu casa (mijn huis is jouw huis).. Na met de ouders van Talita te hebben gepraat - en gelachen - leerde ik haar broers (Daniel en Davi) en diens vrienden kennen.. Een hele leuke groep.. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd 23 is geweest. Grappig was het feit dat er enkele mensen waren die een tijd hadden doorgebracht in de VS waarmee ik dus erg goed heb kunnen praten. Tegen een uurtje of 15.00u kwamen er nog meer mensen en werd een deel van de zitplaats omgetoverd tot een ruimte waar jongens wat later met elkaar rockmuziek speelden. Hoewel de lol toch voornamelijk de muziek leidde, moet ik bekennen dat ze toch echt wel lekker speelden. Het was een genot om lekker onderuitgezakt vlees etend (?) naar hun te kijken en luisteren.. Ze hebben zelfs een paar filmpjes op internet gezet.. Je kunt ze vinden op http://www.youtube.com onder de naam churrock (een samentrekking van Churrasco en rock). Toevalligerwijs zijn de filmpjes die op youtube te vinden zijn opgenomen tijdens het weekend dat Kroko en ik in Santa Barbera waren. Het volgende filmpje geeft een goed beeld van de sfeer: http://www.youtube.com/watch?v=Jc9i5KUP8JQ Zoals je hoort zingen ze alleen de chorus omdat ze de rest van de tekst niet echt kennen.. Maar je zult ongetwijfeld ook de gelijkenis horen met Franz Ferinands´ electrische gitaren.. De eerste 30 seconden van Sunday Bloody Sunday (http://www.youtube.com/watch?v=vOY-aJGE1i0) zijn bijvoorbeeld erg goed naar mijn mening (de gozer die drumt is Daniel, en de gozer met het rode t-shirt en deels verantwoordelijk voor de vocals is Davi) en je zult als je goed oplet mij ook nog in beeld zien verschijnen..
Na het eten zijn we lekker ontspannen wezen uitbuiken en ´s avonds zijn we wezen stappen. Helaas viel dat laatste nogal tegen.. Het was een feestje in Santa Barbera zelf, waar zo´n 3000 personen aanwezig zouden zijn.. Er was ook een gelegenheid om te bungee-jumpen..
Zondag hadden we tot laat uitgeslapen om vervolgens gelijk door te gaan naar een lunch met de familie (inclusief oma deze keer) en wat vrienden van de familie. Wederom heerlijk gegeten..
´s Avonds voordat we weer richting SP gingen, hebben de ouders van Talita me nog eens meegegeven dat ik nu deel van de familie uitmaak en altijd kan terugkomen.. Mi casa es tu casa.. Een geweldig weekend en ik was erg blij dat ik een ander stukje Brazilie heb kunnen ervaren.

Afgelopen weekend zijn Kroko en ik weer naar Santa Barbera gegaan. Ditmaal niet naar Talita´s familie maar naar een andere `familie´ van Kroko. We zijn ditmaal met de bus gegaan.. Wat overigens een relaxte ervarig was: super relaxte stoelen, aangename temperatuur en helemaal niet duur..
Aangekomen in Santa Barbera werden we opgepikt door Raquel, de andere `mãe´ van Kroko. Het was een totaal andere familie. Omdat zij geen Engels spraken was nogal lastig om met elkaar te communiceren. Gelukkig kon ik de meeste dingen redelijk goed meekrijgen.. Ik heb erg moeten lachen om de vader.. Hij heeft een eigen show bij de plaatselijke radio en maakt shows die hij dan weer doorverkoopt aan grote radio stations. De beste kerel is nogal dik en rookt 2 a 3 pakjes sigaretten per dag. Humoristische gozer, hij heeft me vaak aan lachen gemaakt (vaak nadat Kroko had vertaald).. Vrijdag en zaterdag hebben we niet echt veel gedaan. Zaterdagavond zijn we met een vriendin van Kroko naar een ander plaatsje geweest waar een huisfeest was. Achteraf hadden we beter iets anders kunnen doen, want het was nogal saai en dood..
Zondag zijn we weer naar Talita geweest omdat ze haar verjaardag vierde.. Het was wederom erg gezellig. Helaas was de temperatuur ietwat gedaald (in São Paulo was het destijds zelfs koud en bewolkt geweest) maar dat kon de gezelligheid niet drukken (?)..
´s Avonds zijn Kroko en ik met Marcos mee teruggereden..

Terug in São Paulo.. Het is weer wat kouder (de temperatuur is nu 12 graden) en zit ik met trui + vest achter de computer.. Morgen begint mijn dag weer vroeg..

Ik laat het voor nu hierbij..

Tchau!

  • 23 Augustus 2006 - 15:05

    Mams:

    Olá Thijs, tudo bom?

    Ik heb er maar een woord voor GEWELDIG SUPER. Brazilianen zijn heel gastvrij, daar kunnen wij nederlanders een voorbeeld aan nemen( altijd meeeten, ook al hebben ze zelf bijna niets)dat hebben wij 20 en 16 jaar geleden wel ervaren.
    Kun je in het appartement blijven? Ik hoop dat je nog heel veel van deze leuke weekenden mag beleven, en heel veel fijne mensen mag ontmoeten.. Wij wachten weer met spanning op nieuwe verhalen. Wat leuk die reactie van Pezjman vanuit Denemarken en van Jan en van ALLE ANDEREN........ (goed he.)

    Jamy lig nu lekker als een wentelteefje te draaien in de zon op het strand in salou, met een beetje fantasie de capacabana van brazil.

    Muito Obrigado.

    Grossa beijo é mãe é pãe é irmão.













  • 23 Augustus 2006 - 20:04

    Heijdemannetje:

    Hee Thijs,
    Heb je verhalen gelezen, enne.... fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet ervan.

  • 26 Augustus 2006 - 18:25

    Samantha:

    Olá El Guapo ;), tudo bem?

    Dat vlees op de barbeque ziet er aantrekkelijk uit. Geniet ervan en denk ook een beetje aan ons want het weer is hier weer omgeslagen met als gevolg dat het overdag nog geen eens 20 graden is en veel regent.. Hoewel jij daar nog in de winter zit (of inmiddels al herfst?) zal het zonder twijfel aangenamer zijn.. Heb je al plannen gemaakt om een bezoek te brengen aan Rio de Janeiro of een andere (strand)plaats?

    Beijos e abraços, tchau!

  • 28 Augustus 2006 - 16:21

    Thea:

    Alles goed_hier. Ook in Spanje is alles prima in orde.Morgen vertrekt J en woensdag is ze weer terug om ongeveer een uur in de middag. Druk bezig met behangen en verven . Wat een zooi Groetjes van mij. __________

  • 28 Augustus 2006 - 19:01

    Anna:

    Bem-vindo a FEA, tomara q vc aproveite muito o Brasil e aprenda bastante aqui.
    bjs

  • 28 Augustus 2006 - 23:46

    Marina:

    Hallo Thijs,

    Harstikke gezellig daar, zo te zien. Fijn voor je. De churrock klinkt wat blikkerig door onze compu boxen, maar dat de spelers er plezier aan beleven is duidelijk. Leuk dat je oog hebt voor creatief gevormde bomen. En leerzaam ook zo'n weblog. Dat het er zo frisjes kan zijn daar had ik geen idee van. Hou je 't een beetje droog? Hier komen de straatklinkers door de stortbuien zelfs omhoog..

    Amuseer je

  • 29 Augustus 2006 - 09:59

    Lisa En Susan:

    haay thijs,

    Nou het is een tijdje geleden maar we zijn trg van vakantie!
    Wat fijn om te zien/lezen dat je het naar je zin hebt!

    doe rustig aan en
    nog veel plezier

    kusjes lisa en susan

  • 29 Augustus 2006 - 18:48

    StuF:

    verdomme Thijs ik heb geen tijd voor je lange verhaal nu. ik lees het morgen maar dan loop ik risico dat ik dat weer vergeet. je weet toch hoe ik ben. maar ik denk elke dag aan je als je dat maar weet:)

    het ga je goed jongen!

  • 30 Augustus 2006 - 09:37

    Rachel:

    Hoi Thijs!!
    Hoe is het leven in Brazil!? Heb jullie al erg lang niet gesproken dus vandaar ff een berichtje..heel veel plezier daar! en geniet er lekker van! greetz uit Hangzhou! China! RachelvanZuidam.waarbenjij.nu

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

BRASIL TE AMO

09 Januari 2007

Brazil, my second home

21 December 2006

Road Trippin part 2

16 December 2006

Roadtrippin

06 December 2006

Time for relaxation
Tyson

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 74894

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 Mei 2014

Southeast Asian Adventures

20 Juli 2006 - 06 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: