ยินดีต้อนรับ | selamat datang | chào đón - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu ยินดีต้อนรับ | selamat datang | chào đón - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

ยินดีต้อนรับ | selamat datang | chào đón

Door: Tyson

Blijf op de hoogte en volg Tyson

06 Januari 2014 | Nederland, Rotterdam

Vorige week was ik aangenaam verrast te ontdekken dat mijn oude weblog nog online was. Na enkele inlogpogingen werd ik welkom geheten op de beheerpagina. Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om een weblog bij te houden, maar als er iets leuk is voor ‘later’ dan is het wel het teruglezen van een van je meest levens verrijkende periodes uit je leven, in detail beschreven door jezelf. Toen ik na 7 maanden Brazilië in 2007 terugkwam had mijn moeder een fantastische surprise ‘welkom terug’ party georganiseerd. Enkele vriendinnen hadden al mijn ‘reisverslagen’ met foto’s en een persoonlijke noot gebundeld in een groot boekwerk. Dit boekwerk ligt opgeborgen bij mijn ouders en eens in de zoveel tijd lees ik hier met veel plezier in terug. Een soortgelijke herinnering hoop ik tot stand te brengen met dit weblog (while entertaining some other folks in the process). Ik kan echter niet beloven dat ik frequent en uitvoerig verhaal doe van mijn avonturen, want een van de voornemens is om niet te veel met social media in de weer te zijn. Mocht je je trouwens vervelen, dan kun je altijd wat oude reisverslagen terug lezen. Ik heb niet echt een referentiekader maar met zo’n 40.000 pageviews - en dat in 2006/7 - ga ik ervan dat mijn oude weblog niet alleen voor ondergetekende de moeite waard was.

Ik kan enorm gefascineerd raken over de impact die bepaalde mensen kunnen hebben op het leven van een ander. Het was op een zaterdagavond, eind oktober 2012. De avond/nacht (en zelfs ochtend) ervoor was er wild aan toegegaan, en voor een kort moment was dit bijna aanleiding geweest mij ‘ziek te melden’. De verjaardag was van 2 goede vriendinnetjes, de tweeling Susan & Lisa. Susan moest werken en kwam daarom later op haar eigen feestje. Met een groot glas water had ik mij stilletjes naar de achtergrond verplaatst. Mijn lichte afwezigheid en bescheiden inmenging met het gezelschap werd me gelukkig vergeven.
Susan kwam met veel bombarie binnen, gevolgd door een (voor mij onbekende) vriendin die haar nauwelijks opvallend volgde. Niemand zal het op dat moment opgemerkt hebben, maar mijn aandacht ging volledig uit naar deze onbekende schone dame. Echter lieten de toenmalige omstandigheden het niet toe ‘uitgebreid’ kennis te maken. Ondanks dit gegeven raakten we op een spontaan moment met elkaar aan de praat, afgezonderd van de rest. Deze conversatie duurde slechts enkele minuten, maar lang genoeg om een gevoel te ontlokken dat het best omschreven kan worden als ‘liefde op het eerste gezicht’.
Vrij snel tijdens het ‘get-to-know’ proces werd duidelijk dat deze dame een zogenaamde ‘bewuste’ vrijgezel was en al enige tijd een plan aan het beramen was om een wereldreis te maken. In dat plaatje was er geen ruimte voor een partner of een liefde. Vanzelfsprekend wilde ik geen roet in haar eten gooien, anderzijds kon ik deze schijnbare realiteit moeilijk mijn realiteit maken. De periode die volgde is te persoonlijk om hier te delen, dus opper ik het volgende motto dat alles op een gepaste wijze samenvat: amor vincit omnia.
Nu zijn we ruim een jaar verder en mag ik deze schone dame met gepaste trots mijn vriendin noemen. Zij is in september 2013 begonnen met haar wereldreis en ik zal woensdag 8 januari op het vliegtuig naar Bangkok stappen om mijn avontuur te beginnen.

Voordat ik het verder ga wil ik dit moment benutten om een van de meest bijzondere personen in mijn leven te bedanken. Een inspirator, vriend en (eigenlijk ook) mijn ‘baas’: Steven. Zonder jou zou mijn avontuur niet de vorm en duur kunnen aannemen zoals ik het voor ogen had. In deze context wil ik ook een dankwoord richten aan mijn zeer gewaardeerde collega en leidinggevende, Niels. Ontzettende kanjers die jullie zijn, onwijs bedankt voor het mede mogelijk maken van wat waarschijnlijk mijn rijkste levenservaring (tot nu toe) zal worden!

Het (reis)plan: ervaren, beleven en vooral veel genieten.
De landen die ik ga bezoeken in 4 maanden tijd (in chronologische volgorde): Thailand – Indonesië (centraal- en oost Java, Bali, Gili Islands, Sulawesi – thanks Rob :) – <3 Filipijnen <3 – Vietnam en Cambodja.
Doordat ik een aangenaam drukke baan en leven heb ben ik pas enkele weken geleden begonnen met de voorbereidingen van de reis; reisdocumenten, vliegticket etc. Mid december was er dan eindelijk ruimte voor de leuke kant van de voorbereidingen: waar naar toe en wat te doen.. Al snel besefte ik dat de standaard toeristische route niet ‘mijn’ weg zou worden. Spontaniteit en improvisatie leunend op de wet van de aantrekkingskracht liggen gevoelsmatig veel dichter bij mijn kern, en dus is er geen concreet reisplan opgesteld. Twee sprekende voorbeelden van deze insteek: Suze heeft mij in contact gebracht met een Deens meisje die ze in Australië heeft leren kennen en die momenteel in Bangkok een bar runt. Ze stuurde een berichtje waarin ze aangaf dat ik bij haar in het hotel een kamer kan krijgen én dat het haar leuk lijkt om mij door Bangkok rond te leiden.
Eén van mijn andere voornemens is om een aantal maatpakken te laten maken, bij voorkeur in Bangkok of Vietnam vanwege de hoogwaardige kwaliteit stoffen. Afgelopen week ben ik met een collega in gesprek over Bangkok en Thailand, daarbij kwam het maatpak ter sprake. Een andere – soort van collega die al zeker 9 keer in Bangkok (of was het nou Zuidoost Azië?) is geweest – springt enthousiast in het gesprek en laat me weten een goed adresje te hebben. Ik heb deze contactpersoon vandaag een mailtje gestuurd om a.s. vrijdag (dat is gewoon over 5 dagen, hoe bizar!) langs te komen.

Vanzelfsprekend zijn er een aantal hotspots in mijn achterhoofd gebookmarked, vooral op basis van persoonlijke aanbevelingen, bijv. Chiang Mai en Pai District in het noorden, (leren) duiken op het eilandje Ko Tao (21km² met 1400 inwoners) en het Khao Sok National Park in het zuiden (Mandy;). De toeristische attracties probeer ik een beetje te vermijden om zo veel mogelijk authentieke cultuur te ervaren met ruimte voor sportiviteit (Thaiboksen in Thailand, Pencak Silat in Indonesië en Eskrima op de Filipijnen) en spiritualiteit. Ik hoop dat mijn huidconditie tegen die tijd dusdanig goed is dat ik in staat ben om deze fysieke activiteiten te ondernemen zoals ik het nu visualiseer.

Eén van de hoogtepunten wordt zonder twijfel eind februari (op de Filipijnen). Na ongeveer 157 dagen zullen Suze en ik dan (eindelijk!) herenigd zijn. One love baby!
Voordat de tyfoon Haiyan een spoor van vernieling achterliet stond dit land al op onze bucketlist. Na deze treurige gebeurtenis hoefden we er geen moment over na te denken om het recreatieve gedeelte te verruilen voor een vorm van (fysieke) hulpverlening. Ik ben momenteel in dialoog met de Sheryl Lynn Baas Foundation (check: https://www.facebook.com/sheryllynnbaas) en hoop dat we eind februari met deze organisatie de getroffen mensen op de Filipijnen kunnen helpen. Op het moment dat we concreet weten (of en) wat we kunnen doen zal ik hier gelijk over berichten. Waarschijnlijk zijn financiële bijdragen dan meer dan welkom zodat we zoveel mogelijk mensen bereiken, daarover hoop ik later meer informatie te hebben.

That was a loooooong read.. Hope you enjoyed it ;)

Ik (wij) vind(en) het natuurlijk ook leuk om van jullie te horen. Het beste medium daarvoor is waarschijnlijk whatsapp (x-rated content helemaal ;) maar je kunt natuurlijk ook gewoon hier berichtjes achterlaten.

Het is tijd om klaar te maken voor de laatste 2 werkdagen voor de komende 4 maanden.. Say what? Het is tijd om te klaar te maken voor de laatste 2 werkdagen VOOR DE KOMENDE 4 MAANDEN. Sorry, gemeen, weet ik, vergeef het me ;)

Nog even dit:
Bagage inclusief (!) backpack is 9,5 kilo (zei je toch dat ik licht zou gaan reizen ;)
Aanbevelingen voor travellers: Skross Pro USB & Powercube (my best buys so far in terms of travelling)

  • 06 Januari 2014 - 06:42

    Stefan:

    Goed verhaal, lekker kort! ;)

    Have fun kerel!

  • 06 Januari 2014 - 09:17

    Marco:

    Klinkt goed kerel! Geniet ervan!

  • 06 Januari 2014 - 09:36

    Tjebbe Heetebrij:

    Thijs! Wat had ik nu graag in jouw backpackboots gestaan. In plaats daarvan zal ik je blog volgen en dromen dat ik er bij ben. Geniet van elk moment van je trip, maar jou kennende zal je gegarandeerd het maximale er uit halen.

    Selamat jalan & hati-hati!

  • 06 Januari 2014 - 18:24

    Janet:

    Hi Thijs,
    wat super dit zo te lezen, wij gaan je missen maar we kunnen dus een beetje bij blijven via dit Blog. Benieuwd naar je verhalen maar ook zeker naar je re-ontmoeting met je grote liefde. Wat fijn dat jullie snel bij elkaar zullen zijn in de exotische oorden. Geniet van je trip, geniet van Suze en van alles wat je onderweg tegenkomt. Het is je zo gegund!!!
    abrazo fuerte y bon viaje!!!!
    janet

  • 06 Januari 2014 - 18:42

    Pascal:

    Hi Thijs,

    zoals vanmorgen belooft zal ik hier regelmatig je verhalen gaan lezen. Je gaat een fantastische 4 maanden tegemoet. Geniet ervan en natuurlijk zullen wij jou hier ook met vlagen gaan missen!

    Have fun and enjoy!

  • 06 Januari 2014 - 21:40

    Pop Koedam:

    Hoi Thijs,

    Fantastisch voor je om op deze nogal ongebruikelijke wijze in je avontuur te stappen. De voorbereiding voor dit soort reizen begint normaal gesproken een aantal maanden tevoren, maar je bent er impulsief ingestapt. Dat zal de nodige hectiek hebben gegeven. Ik wens je heel veel plezier en leuke ontmoetingen gaandeweg.

    Groetjes van Pop

  • 07 Januari 2014 - 06:27

    Frans:

    Heel veel plezier samen.
    En ik ben benieuwd naar je verhalen.

  • 07 Januari 2014 - 07:27

    Ghislaine:

    Hey Thijs,

    Wat mooi geschreven.. en je backpack 9.5 kilo? Wauw!!
    Geniet 100%!!

  • 07 Januari 2014 - 14:25

    Jonie Heutinck:

    nog 1 nachtje, en dan is het zover!!!! Dat al jouw en jullie wensen uit mogen komen.
    En geniet, we hopen op veel verhalen, en verslagen en foto''s zodat wij ook mee kunnen genieten
    tot morgen .liefs mam

  • 07 Januari 2014 - 14:52

    Marina:

    Hallo Thijs,
    Geweldig. een behouden en inspirerende reis gewenst en ik verheug me al weer op je verhalen.

  • 07 Januari 2014 - 15:24

    Truus:

    Hallo Thijs,
    Een heel fijne en interessante reis gewenst en behouden thuiskomst.

  • 07 Januari 2014 - 17:12

    Ben En Henriette Leon En Henrique:

    Wij wense je een hele fijne reis en geniet ervan wij volgen je.
    Lieve groeten van ons allen

  • 07 Januari 2014 - 18:24

    Liesbeth Hoogeveen:

    Hoi Thijs,

    Henk, Gillian, Joël en ik zijn erg benieuwd naar je reiservaringen. Als wij ooit op wereldreis gaan, staan Turkije, Suriname en Curaçao op onze wensenlijst. We proberen je verslag te volgen en wensen je veel reisplezier toe.

    Henk en Liesbeth Hoogeveen, Gillian Mahabier en Joël González, je skileerlingen.

  • 07 Januari 2014 - 18:59

    De Heijdemannetjes:

    Hé die Thijs,

    eindelijk is het morgen zover......wij wensen je een onvergetelijk, inspirerende, mooie reis toe.
    Groetjes aan Suze en geniet ervan.

    de "Heijdemannetjes"

  • 07 Januari 2014 - 19:32

    Frank En Lidy:

    Hallo Thijs,
    Super! Benieuwd naar je verhalen. hele goede reis en gezond weer terug. Have fun!

  • 07 Januari 2014 - 19:48

    Johan En Lucie:

    Thijs, we wensen jouw en Suze een hele fijne tijd! Geniet ervan!

  • 07 Januari 2014 - 19:57

    Johan En Lucie:

    En natuurlijk kijken we weer uit naar je verhalen en foto's! (Dus heb ik nu nog even mijn mailadres toegevoegd).

  • 08 Januari 2014 - 10:28

    Marieke:

    Hee neefje!
    Gaaf dit avontuur! ben erg benieuwd naar al je verhalen en foto's. Leuk om het te gaan volgen!
    Geniet ervan!
    Groetjes, Marieke

  • 08 Januari 2014 - 21:20

    .Hennie En Dirry:

    Hee KANJER
    .Daar ga je dan aan je mooie verre Droomreis beginnen.

    We volgen je op de Voet.
    Dat is wel erg ver lopen HAHA

    Laat ons genieten
    Dikke knuf Ons

  • 09 Januari 2014 - 11:29

    Janny Fokkens:

    Hey die heart Thijs!!!!

    Wij wensen jou ontzettend veel plezier en gewelige ervaringen. Goeie reis en we houden je in de gaten.

    Hartelijke groet,
    (Natuurlijk ook van Geert)
    Janny

  • 15 Januari 2014 - 19:54

    Sanne Rust:

    he Thijs,

    Dat zijn een heleboel dingen die je gaat doen en gaat zien, super gaaf. Ik hoop dat het voorspoedig gaat en dat je er heerlijk van geniet.
    Ik ga jullie wel missen in februari daar boven op die berg, we zullen vast op jullie een paar biertjes en wijntjes drinken. en zullen vanuit daar je wat leuks sturen.
    geniet er van, groetjes aan Suze.

    dikke kus Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tyson

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 74851

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 Mei 2014

Southeast Asian Adventures

20 Juli 2006 - 06 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: