`Just for relaxation..´ & Guarujá - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu `Just for relaxation..´ & Guarujá - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

`Just for relaxation..´ & Guarujá

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Tyson

07 Oktober 2006 | Brazilië, São Paulo

Beleza?!

[update: nieuwe foto´s - inclusief de befaamde foto op de boot]
Even een luchtig berichtje vanuit São Paulo.. Niet veel bijzondere activiteiten ondernomen de afgelopen 2 weken.. Beetje chillen, trainen en voor de verandering hier en daar wat studeren..

Op moment van schrijven is het vrijdagmiddag. Ik ben op uitnodiging bij een Jappanse dude – Raffael - uit een van de klassen die ik volg geweest en heb daar gegeten. Bij binnenkomst was de Aziatische invloed al snel merk- en ruikbaar. Alles was blinkend (?) schoon en er waren wat schitterende, typisch Aziatische voorwerpen in de woonkamer te aanschouwen: prachige handgemaakte beelden, samurai zwaarden, met zwarte inkt beschreven papieren rollen (bij gebrek aan een beter benaming..) en een ontzettend mooi dam/schaakspel. Raffael´s ouders waren ontzettend aardig en geinteresseerd. Na een flinke hap te hebben gegeten, hebben we ons verteringssysteem even de tijd gegund om rustig het eten te verwerken terwijl we op HBO `The Incredibles´ keken (kregen op het moment van inschakelen een déjà-vu met bijbehorende glimlach) om vervolgens in een dojo om de hoek een beetje te trainen.

Deze week heb ik 3 tentamens gehad – waarvan 2 deze ochtend. Alle 3 totaal verschillend. Het tentamen voor het vak Human Resources was belachelijk eenvoudig en zelfs lachwekkend (de lerares had speciaal voor ons de vragen in het Engels vertaald – via een internetvertaler.. je kunt je dus voorstellen wat voor grappige zinconstructies dat opleverde). Decision Analysis was moeilijker dan ik had verwacht, maar toch zeker haalbaar (er was een mogelijkheid om bonuspunten te verdienen door simpelweg het tenamen zo snel mogelijk te maken – binnen 1 uur 20%, 1 uur en 25m 10%) en tot slot Logistics and Supply chain management.. Tja over die laatste heb ik eigenlijk geen goed woord over.. Aan de hand van een grote lap tekst (in het Portugees wel te verstaan) vragen beantwoorden. Na de eerste 4 alinea´s had ik het wel gehad.. Ik heb vervolgens alles zodanig ingevuld (laat ik het zo zeggen: pittig Engels) dat die beste kerel uiteindelijk uit frustraties wel een 6je zal geven – hopelijk.. We zullen wel zien..

Zoals beloofd volgen nu wat observaties..

TV – Waar te beginnen? Zeker zo´n 10 zenders met Tellsell en alles wat onder die sheit valt, zeker niet onbekend hier.. Je wordt er mee doodgegooid.. Zelfs koeien die via dit medium tot de man worden gebracht.. Propaganda gezeik met mannen in pakken (vooral in verband met de verkiezingen was het lachen geblazen ), gospel gehallelujah, veel voetbal (sommige wedstrijden worden op verschillende kanalen gelijktijdig uitgezonden) en veel Amerikaanse programma´s (zowel in het Portugees als Engels te kijken)..

Straat – slecht geasfalteerd om mee te beginnen. Flitsers heb je hier zelden. Overvolle bussen (die niet op tijd rijden) waar je voor elke rit een standaard tarief betaald. Kiosks vind je vooral in het centrum bijna op elke hoek. Ontzettend veel barretjes waar je vrijwel altijd bier, suco´s (verse sapjes), lunchas (hamburgers) en snelle maaltijden kunt bestellen. In plaatst van onze grijze en groene afvalcontainers hebben ze hier grote winkelwagenachtige bakken waar de hele zooi ingeflikker word (wel ingepakt in vuilniszakken hoor). Supermarkten (Pão de Açúcar bijvoorbeeld – suikerbrood) die 24 uur per dag open zijn.
Je hebt hier verschillende straten waar meerdere clubs of discotheken gevestigd zijn. Omdat hier vaak nogal wat luitjes op straat ronghangen, heb je aardig wat gemodificeerde witte volkswagenbusjes (busjes met gril bijvoorbeeld) die hot-dogs, hamburgers en drank verkopen voor een redelijk prijsje.
Illegale dvd´s zijn hier nogal hot. Van keiharde ilegale porno tot de nieuwste Hollywoodsheit heb je voor een habbekras in je bezit. Verkeer is chaotisch, veel getuter (?), heen en weer zigzaggende motorrijders.

Politie – tja.. Wat kan ik hier over zeggen.. Ik ben er gelukkig nog niet mee in aanraking gekomen (en dat probeert deze jongen ook zo te houden na van verschillende bronnen wat informatie te hebben opgedaan over hun gang van zaken). Hoewel er een politiehandboek schijnt te bestaan en wetten waar zij zich aan horen te houden, staat dit nogal los van de werkelijkheid volgens deze bronnen.
Beetje door São Paulo te hebben geslenterd, valt het gewoon op dat zeker de helft van de coppers hier het bovenste knopje van het holster open heeft met het handje op de handgreep of zelfs letterlijk de gun al in het handje. Het meest bizarre wat ik tot nu toe heb gezien is een copper rondlopend met een (schietklare) double barrel shotgun. Daarnaast loopt iedere copper hier met een armor vestje over zijn reguliere outfit.

Mensen – multi-culti. Mix van blanken, licht getinten, aziaten (Jappen en Chinezen), negers, indiaan achtigen (nee geen pijl en boog of verf op de wangetjes maar stijl zwart haar, lichtdonkere huidkleur).. Pimmetjes en Geertjes zouden er bang van woorden. Dit is trouwens ook het onderwerp dat ik heb gekozen voor mijn onderzoeksopdracht `Investigating and comparing the melting-pot phenomenom in Brazil and Holland´. Over het algemeen gaan de mensen hier – in ieder geval volgens Nederlandse maatstaven – slecht gekleed de deur uit. De dames dragen geen strings onder de pantalon en sportschoenen worden hier veel gedragen als casuals.. Oja.. mannen die rose dragen worden vaak raar aangekeken – ik kan het weten!

De meeste kranen en douchen hebben geen apparte warm water knop. De warmte regel je door de hoeveelheid water te verminderen.

En dan is het weekend.. Het plan is om aanstaande woensdag met Edson – mijn BJJ maatje en inmiddels tevens goede vriend – een reis te maken naar een nog onbekende bestemming. Florianópolis staat hoog op ons verlanglijstje, maar helaas is het weer daar op dit moment gewoon kut (sorry mam, maar ik heb dat woord sinds mijn aankomst hier geloof ik nog niet 1x gebruikt!). Hoe dan ook, we gaan sowieso reizen..

Ik zal dit bericht updaten voordat ik de koffers pak..
[update: omdat Brazilianen niet echt van het plannen zijn (haha, even niet stilgestaan bij het feit dat dat ook op mij betrekking heeft.. hehe) gaan we nu naar een van de stranden van São Paulo om vervolgens naar een andere plaats te gaan om voornamelijk te chillen, bbq-en, feesten en misschien nog een beetje te stoeien.. Dit maal mijn d500 mee om toch in staat te zijn even wat pretplaatjes te kunnen schieten voor mijn lieve lezers.. Tchau!]

16 oktober - Guarujá..

.. is een van de nabijgelegen stranden waar de Paulista´s (=mensen uit SP) naar toe gaan om te genieten van zon, zee en strand of om simpelweg het drukke stadsleven te tijdelijk te ontvluchten. Zoals verwacht werd de planning een beetje door de war geschopt maar ondanks dat was het toch nog even flink knallen. Per auto zijn we - Edson, Guilherme en zijn broer en ik - woensdagmiddag naar Guarujá vertrokken, waar we overigens ook zijn gebleven. De eerste 2 dagen hebben we overdag en ´s avonds bij wat vrienden van de broer van Guilherme gezeten (erg stoer appartement, 5e verdieping met een zwembad en dakterras) en voornamelijk gebarbequed en cocktails gedronken (voornamelijk vodka met aardbei/maracujá, suiker en ijsgruis). Daarnaast leek het even alsof ik in Nederland was. Vrijwel ieder half uur werd er een jointje gesmoked. Nadat ik had verteld dat ik uit Nederland kwam, stond ik even in het middelpunt van de belangstelling.. Na de inmiddels bekende vragenronde af te zijn geweest heb ik voor de jongens een flinke toeter gedraaid als een bedankje voor de heerlijke cocktails.

De overige dagen zagen er ongeveer zo uit: uitslapen tot 12, lichte hap, strand (tot 17.00u), eten, uitbuiken, indrinken, stappen, slapen..

De stranden waren erg mooi en uitgestrekt. Anders dan in Rio de Janiero waren de mensen - veel meer gezinnen - en de relatieve dunbevolktheid. Helaas moesten we het doen met weinig zon en veel bewolking, maar de temperatuur was ondanks dat toch nog een aangename 27 graden. Ik ben op een van de avonden na het eten wezen joggen op het strand, geweldig! Het begon donker te worden en de stranden waren zo goed als leeg - op sommige stukken van het strand na, waar kinderen van de nabijgelegen favela´s aan het voetballen waren.

Zondagavond zijn we terug gereden en om 01.30u lag ik in mijn bedje. Helaas ben ik zojuist geconfronteerd met het feit dat ik niets meer in huis heb, en dus boodschappen moet gaan doen.

Opmerking: de foto´s zijn genomen met mijn telefoon. Daarnaast zijn de foto´s van het strand genomen op het eind van de dag, het strand lijkt daardoor een stuk minder druk.

Falou!

• 07 Oktober 2006 - 15:45

Linda And Johannes:

Hi Thijs,
    we are glad that you are enjoying your time in Sao Paulo!
    Do u already have plans for new year´s eve? We will be in Rio for sure and hope we will see u there!!! How long are u staying in Brazil? Do you already have a flight back?
    If u wanna send an email: lindafranck84@hotmail.com
    Saludos de Argentina,
    Linda and Johannes

• 08 Oktober 2006 - 11:45

Mams:

Hai thijs
    ten eerste hang die rose trui en t shits, maar snel achter in de kast, en koop maar nieuwe(ander kleur).En ik moet geloven dat je dat woord nog maar 1 keer gebruikt hebt(je denkt zeker dat je me alles wijs kunt maken)dan zul je het wel in het portugees doen. hahaha.
    Fijn dat je in het appartement kunt blijven.Laat nog even weten wat voor cijfers je hebt gehaald voor de tentamens,ben erg benieuwd

Ik wens je heel veel plezier op je trip, en verwacht wel even een mail met de bestemming geniet er lekker van en hopelijk is het weer dan beter.

Veel plezier en een dikke kus en knuffels van het thuisfront.

• 10 Oktober 2006 - 08:29

Rutger:

Hoi Thijs,

Beetje laat, maar nog gefeliciteerd met je vriendin... Ik moet zeggen dat je leuk schrijft. Zo te lezen vermaak je je goed en is het een erg rijke ervaring. Veel succes nog en tot later.

Groeten Rutger van Zuidam

• 13 Oktober 2006 - 22:05

Jan:

THIJS!!!!!!!!! Ouwe ru##er, rara wie BORAT een High Five heeft gegeven in het publiek bij Jensen??? Whaha hij is echt grandioos die kerel!!!

Doei Doei

• 16 Oktober 2006 - 19:59

Little Bro:

Eey Kleintje..Alles Nog naar Wens..Hoop dat je het nu beetje Leuk Heb.Het is hier Thuis nog altijd ze gangetje, maar Zit al te wachten tot je thuis komt gewoon weer met ze Vieren.
    Nou doe het een beetje Rustig aan.Niet teveel Trainen anders kom je straks als een Spierbundel terug. Dan word je mij te sterk,,HeHe..Ciaooo

• 16 Oktober 2006 - 20:55

Mehmet:

Yoyoyoo ouwe.. Ben met toeval op je logje beland. Rete strak hoor.. Mis alleen wat actie fotoz..

Ben benieuwd of je nu eindelijks mijn ass kan whoopen, hehe..

Hou ut rustug, en we spreken elkaar.. Je weet togg!

• 16 Oktober 2006 - 21:14

Mams:

he, dat is die vent van het strand van Isamar in italie, met COCO MILHO.En waar is de zonsopgang?????
    grapje. Moet je vaker doen,heerlijk uit die grote stad en genieten van de mooie natuur, maar dan graag zonder die toeter.

een dikke knuffel van ons allen

• 18 Oktober 2006 - 18:07

Samantha:

Hé Thijsje,

The incredibles is een van mijn favoriete animatiefilms, super! Enne.. is die Edson ook al zo´n lekkertje..? Die foto´s doen namelijk vermoeden van wel..

Dikke knuffel

• 20 Oktober 2006 - 09:50

Cas:

Lol @ the infamous picture..

• 24 Oktober 2006 - 12:01

Natasja Van Zuidam:

hai thijs
    we hopen dat je het erg naar je zin hebt in het vere brazilie! je moet snel terug komen, want je vriendin komt elke dag bij ons langs om heel erg hard te huilen, haha! nee hoor! geniet er'maar lekker van! groeten natasje, rutger, joy en aymee

• 09 November 2006 - 12:10

Wilfredy:

Hey thijs!!!
    ontzettend leuk om te horen dat het zo goed met je gaat! het weer is hier inderdaad weer heel slecht, koud, nat, bladeren van de boom.....je zit dus helemaal goed daar! :-) mijn zus heeft vrijdag 3 november ook een kindje gekregen,, ik ben dus vanaf nu tante fred ;-) het is een meisje georden en ze heet elize. verder gaat alles z`n gangetje hier. heel veel plezier ng,, en geniet ervan want de tijd gaat hard (je zit al over de helft!) Groetjes Wilfredy

• 12 December 2006 - 17:42

Olaf:

hee gast, alles goed? spreek je binnenkort weer n keer op msn