BRASIL TE AMO - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu BRASIL TE AMO - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Tyson Tyson - WaarBenJij.nu

BRASIL TE AMO

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Tyson

30 Januari 2007 | Brazilië, São Paulo

Holaaaaaaaaa pessoal!! Tudo bem com vocês?! Het einde van mijn periode hier is nabij.. Als ik terugblik naar het begin lijkt de tijd in rap tempo voorbij te zijn gegaan.. Deze trip naar Brazil is begonnen als een enorme uitdaging en heeft me uiteindelijk ontzettend veel mooie herinneringen en ervaringen mogen brengen..

Ik voel me hier op mijn gemak en weet zeker dat ik hier een totaal nieuw leven zou kunnen opbouwen.. Onder de Brazilianen voel me thuis.. De Brazilianen hebben iets dat Nederlanders niet hebben, dit is terug te vinden in elke bevolkingslaag - arm of rijk.. Misschien ligt de oorzaak bij onze rationele, technologisch geavanceerde maatschappij met al zijn regels en strakke normen en waarden.. Anderzijds kan ik natuurlijk ook niet ontkennen dat onze maatschappij veel rechtvaardiger is, vrijer.. Ons sociale systeem garandeert goede gezondsheidszorg, we hebben een sociaal opvangnet en werkloosheid lijdt niet per definitie naar een uitzichtloos bestaan om maar even wat punten te noemen.. Niemand in Nederland, arm, leeft zoals de armen in Brazilie.. Ons systeem is niet perfect (bestaat dat eigenlijk?) maar wel veel rechtvaardiger..

Hoe je het ook went of keert.. Het leven in beide landen is totaal verschillend, wat niet per definitie slechter of beter betekent.. Ik voel me gezegend, want laten we eerlijk zijn.. In plaats van een gezonde Nederlander die zijn geboorteland komt opzoeken en een beetje in Jiu Jitsu traint, had ik net zo goed een van die velen jongens op de straat kunnen zijn die probeert een schraal inkomen te vergaren door middel van de vrijgevigheid van anderen..

Hoe denk ik erover om terug te gaan? Tja.. gemengde gevoelens.. Zoals ik al zei heb ik hier mijn plaats echt gevonden en voel me Braziliaan.. Ik weet dat ik hier zou kunnen blijven en een compleet nieuw, ander leven zou kunnen opbouwen.. Echter wil ik mijn leven in Nederland niet zomaar achter me laten..

Terug in de studieboeken is iets waar ik totaaaaaaaaal (nadruk op totaal) niet naar uitkijk.. Dus mensen motiveer me!! Hahaha!! Ook zal de Nederlandse mentaliteit me in het begin zeker even zwaar vallen.. Mensen ik ben zo relaxed, ontspannen hier.. Haha.. Ik wil bij deze dan ook al graag excuses aan bieden voor te laat komen en dergelijken, hehe..

Heb sinds het laatste bericht niet echt veel bijzondere dingen gedaan.. Beetje shoppen, fimpjes pakken (voor maximaal 4 euro in een van de beste bioscopen van Sâo Paulo), elke dag verse zelfgemaakt vruchtensapje bij het ontbijt, ma-vrij beetje rondhangen op de academia de jiu jitsu brasiliero (nee dit is geen typfout maar portugees ;)), in het weekend vaak met Simon en Julia wat leuks gedaan en dat was het eigenlijk wel..

Laatste.. training achter de rug, - avondwandeling over avenida paulista, - açai na tigela com granola, - biertje met Cesar, - knuffel van dat leuke vrouwtje bij Barbosa, - avond in een C-klasse bed met bijbehorende matras, - acerola com laranja suco, - keer in staat zijn om in bermuda's, havaiana's en een shirtje door de regen te lopen en vervolgens niet ziek worden, - blik werpen op die lekkere Braziliaanse bunda's, - pão de queijo, - rijst met bruine/zwarte bonen, - Halls melancia and the it goes on and on and on..

Dan tot slot nog even een grappige toevalligheid.. Na een hapje gegeten te hebben na de meia dia e meia training liep ik vandaag in het dichtbijgelegen shoppingcenter.. Ineens hoor ik vrij duidelijk het woord `morgen´.. Ik draai me om.. Kijk ik twee mooie blondjes op hun billen.. Uh rug.. Eventjes terug gelopen.. "Excuse me ladies, may I ask where you are from?" Een van de blondjes: "we are from Holland" en vervolgens hadden we een 15 minuten gesprekje.. En wat blijkt? De twee dames, Marjolein en .. zijn stewardessen en raad eens wanneer ze terug vliegen naar NL met KLM.. Inderdaad, dezelfde vlucht als ik, namelijk morgen (dinsdag tegen een uurtje of negen)..

Woensdag 31 Jan tegen een uurtje of 12.00 (meia dia) zal ik me als het goed is op Nederlandse bodem bevinden..

TODO O MUNDO MUITO OBRIDGADO!!!!!!! OFTWEL, IEDEREEN ONTZETTEND BEDANKT VOOR DE BERICHTJES, EMAILTJES, FOTO'S, SMSJES, POST EN GEESTELIJKE BIJSTAND >> TOT IN NEDERRRRRLAND

  • 30 Januari 2007 - 04:25

    Rachel:

    Hey Thijs!!

    Super dat je het zo gaaf heb gehad en dat je kan terug kijken op z'on ontzettende toffe tijd!! Bij mij gaat het op het moment ook super goed! Ik voel me helemaal thuis en heb het ontzettend naar m'n zin. In het begin was het moeilijk maar nu is het vooral genieten.. Ik werk nu in een andere afdeling en dat bevalt ook onwijs goed! Nog 5 maandjes en dan ben ook ik weer in NL. Nou have fun op je laatste dagje en groetjes aan iedereen in NL.
    Liefs Rachel

  • 30 Januari 2007 - 11:46

    Fieke:

    He lieve Thijs,

    Ik heb altijd met veel plezier je berichten gelezen en ik hoop dat je het in Nederland toch een beetje zult uithouden, haha! Sterkte met afscheid nemen en geniet van je laatste paar uurtjes,

    um ambraço grande!
    Beijosssssssss


  • 30 Januari 2007 - 16:26

    Mams:

    Hai Thijs
    een hele goede reis terug, en sterkte met het afscheid nemen daar, ik weet dat je daar moeite mee hebt.Tot morgen.

    doeggggggggg

  • 31 Januari 2007 - 08:25

    Thomas:

    Op dit moment zit je waarschijnlijk, hoe symbolisch, tussen de twee continenten in.
    Hopelijk valt het straks mee om weer midden in het Nederlandse systeem te zitten. Je bent in ieder geval van harte welkom , ookal kom je uren te laat.
    Voor ons is trouwens het ook nogal dubbel Thijs. Je verscheurd ons nogal; aan de ene kant kom jij terug, en aan de andere kant moeten we deze 'adventures of thijs' gaan missen! Zit ik net lekker midden in het boek :P! Maargoed, misschien over niet al te lange tijd.. kun je erop voortborduren.

    Groeten en tot ziens!

  • 31 Januari 2007 - 08:26

    Thomas:

    Op dit moment zit je waarschijnlijk, hoe symbolisch, tussen de twee continenten in.
    Hopelijk valt het straks mee om weer midden in het Nederlandse systeem te zitten. Je bent in ieder geval van harte welkom , ookal kom je uren te laat.
    Voor ons is trouwens het ook nogal dubbel Thijs. Je verscheurd ons nogal; aan de ene kant kom jij terug, en aan de andere kant moeten we deze 'adventures of thijs' gaan missen! Zit ik net lekker midden in het boek :P! Maargoed, misschien over niet al te lange tijd.. kun je erop voortborduren.

    Groeten en tot ziens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2007

BRASIL TE AMO

09 Januari 2007

Brazil, my second home

21 December 2006

Road Trippin part 2

16 December 2006

Roadtrippin

06 December 2006

Time for relaxation
Tyson

Actief sinds 11 Juli 2006
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 74862

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 08 Mei 2014

Southeast Asian Adventures

20 Juli 2006 - 06 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: